Året er 2025. Danmark er i økonomisk krise (recession), befolkning er presset af skattetrykket og samtidig mangler Staten skatteindtægter til den voksende gruppe på overførselsindkomst. Der er ikke længere råd til velfærd for alle – eller studiepladser til alle.
Fem unge gymnasieelever mødes efter sommerferien i en projektgruppe. En ny test er netop blevet indført, men det er ikke elevernes faglige kunnen der skal testes. Det er en obligatorisk national gentest af alle elever og offentlige ansatte. De, som gennemfører med en ”ren test” og potentiale til et produktivt liv, vil få det hvide kort. Med dette kort får de adgang til alt i samfundet fx job og uddannelse. Men for de andre – de som ikke får det hvide kort – de er ikke “en god investering” og deres fremtid er usikker …
Tag del i at løse konflikten efterhånden som den udvikler sig i film og spil gennem arbejdet med dilemmakort og diskussionsoplæg eller find din og din gruppes egen vej igennem materialerne.
Baggrund
Hvad vil du gøre, hvis en som du kender, bliver udstødt eller forfulgt uden grund? Og hvad vil du gøre, hvis det er dig, som pludselig står uden for fællesskabet?
En grundlæggende forudsætning for den måde det danske samfund fungerer på, er tilliden til at danskerne i bund og grund er ordentlige mennesker. Vi er alle lige, og vi har alle lige ret til at være her. Samfundet er styret på en måde, som er demokratisk og overordnet set retfærdigt.
Men hvad nu, hvis det ikke var tilfældet? Hvad nu hvis samfundet var i krise? Hvis vi alle var under pres? Hvordan ville du reagere? Og hvilke valgmuligheder har vi, når vi skal handle i en krisesituation?
Og hvordan sikrer vi at fællesskabet og solidariteten ikke forsvinder i en mangelsituation, når det er alles kamp mod alle? Er du bevidst om, at følge nogle etiske guidelines, når du agerer blandt mennesker?
Gå til et fuldt tilrettelagt forløb med lette tekster
I menuen nedenunder finder du andre tekster, som evt. kan give dig baggrundsviden eller støtte dig i at arbejde problemorienteret.
Tænk hvis - det skete for dig
Tænk hvis - en du kendte ...
Tænk hvis - fremtiden var usikker
Materialer
Hjælpetekster
Blandt andet materialer som du, din gruppe eller hele klassen kan anvende supplerende til at reflektere over nogle af de spørgsmål og dilemmaer, som de fiktive film rejser.
Til eleven
- At arbejde problemorienteret
- Arbejdsgangen i det problemorienterede projektarbejde
- Din egen ord- og begrebsliste
- Begrebsliste
- Oplæg til at arbejde med dilemmaer og diskussionsoplæg
Dilemmakort
Diskussionsoplæg
- Diskussionsoplæg 1 – Mobning
- Diskussionsoplæg 2 – Sympati og antipati
- Diskussionsoplæg 3 – Sociale medier – mobning og stalking
- Diskussionsoplæg 4 – inddeling af mennesker i grupper og kategorier
Øvrige
Til læreren
Ressourcer
Konventioner og love, der sætter tankerne i gang om, hvor let demokratiet kan krakelere, og giver viden om den lovgivning vi må trække på, for at undgå alvorlige konflikter, som kan lede til overgreb mod befolkningsgrupper.
Journalistiske artikler
- Danskerne vil kende risikoen for arvelige sygdomme (dr.dk)
- Flere ældre – En udfordring for velfærdssamfundet? (dors.dk)
Love og konventioner
- Stockholmserklæringen
- Den danske grundlov (grundloven.dk)
- Menneskerettighedserklæringen (menneskeret.dk)
- Forklaringsvideo om menneskerettigheder (youtube.com)
- FNs folkedrabskonvention
Links
- Analyse af baggrund for konflikter (religion.dk)
- Dialog som redskab til fred (religion.dk)
- Etikkens historie (etik.dk)
- Hvad er den kategoriske imperativ (etik.dk)
Grundmaterialer
Materialer til brug for at skabe baggrundsforståelse for demokrati og modeller til at analysere de fiktive film op i mod.
Tekster
- Det demokratiske samfund
- Borgerrettigheder og menneskerettigheder
- Diskursanalyse
- Tidslinje for Holocaust (folkedrab.dk)